Eén van de criteria voor een voltijd hb-voorziening is dat er een gespecialiseerd voltijd hb-curriculum aanwezig is. Maar hoe ziet een dergelijk curriculum er dan (ongeveer) uit? De samenwerkende directeuren van hb-scholen hebben een overzicht gemaakt van de onderdelen van een dergelijk curriculum.
1- Kernvakken compacten en verrijken
De leerlingen krijgen onderwijs in alle vakken die de minister verplicht stelt. De kernvakken
zijn: Nederlandse Taal (aanvankelijk, technisch en begrijpend lezen, taal, schrijven), Engels,
rekenen/wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld (WO) kunstzinnige vorming en
bewegingsonderwijs. Taal, rekenen en lezen/begrijpend worden gecompact en verrijkt
aangeboden. Het aanbod is afgestemd op de onderwijs- en instructiebehoefte van de
leerling.
2- Extra uitdagend curriculum
De tweede pijler is een extra uitdagend curriculum. Voorbeelden van deze vakken zijn: Spaans, ‘Leren leren’,
‘Leren omgaan met je hoogbegaafdheid’, Engels, Filosofie, Science, schaken, bridge, Duits, wiskunde
en Chinees.
3- Thema-projecten
De derde “pijler” van het onderwijsaanbod wordt gevormd door de thema-projecten. Oriëntatie op jezelf en
de wereld (WO) krijgt in deze projecten vorm. Onderzoeksvragen (hogere orde denkvragen
van Bloom) van de leerlingen en doelen vanuit de leerkracht krijgen een plek binnen de
projecten. Een toegevoegde waarde kan de inzet van experts binnen een project zijn.
4- Leren leren, leren leven, leren denken
Het onderwijs is gericht op het Proces, met veel aandacht voor de doelen op het gebied van
Leren leren, leren leven, leren denken en executieve vaardigheden.
Ook de doelen en vaardigheden zijn hierin opgenomen.
5- Psycho-educatie
De leerlingen krijgen psycho-educatie over hoogbegaafdheid.
6- Formatief handelen en toetsen
Er wordt gewerkt met formatief handelen en formatief toetsen in plaats van summatief.